CV

Carin Carlsson

Born 1963 in Lund Sweden.
Lives and works in Malmö, SWEDEN.

Education:
Malmö Konstskola Forum, SWEDEN 1985-87.
Computer Graphics, UCLA–Extension, USA 1990.

Grants:
1996 Bildkonstnärsfondens Arbetsstipendium
1994 Aase och Richard Björklunds Stipendium
1993 Bildkonstnärsfondens Arbetsstipendium
1992 Malmö Stads Kulturstipendium

Selected Solo Exhibitions:
2016 Tatis Galleri For Art and Science, Lund, SWE.
2004 Simrishamns Konsthall, Valfisken, SWE.
2001 Arbetets Museum, Norrköping, SWE.
1998 Leger, Malmö, SWE.
1996 Leger 2, Malmö, SWE.
1997 Carin Carlsson/Marcia Thompson, Lund Art Gallery, SWE.
1995 Andrehn–Schiptjenko, Stockholm, SWE.
1994 Lindblad–Thordén, Göteborg, SWE.
1993 Lindblad–Thordén, Göteborg, SWE.
1993 Bengt Adlers, Malmö, SWE.
1992 Andrehn–Schiptjenko, Stockholm, SWE.
1990 Krister Fahl, Stockholm, SWE.
1989 Bengt Adlers, Malmö, SWE.

Selected Group Exhibitions:
2017 Our Birches, Your Birches, State Biology Museum named after K. A. Timiryazev,
      Parallel Program of the 7th Moscow International Biennale of Contemporary Art, Moscow, RUSSIA
2016 V Baltic Biennale, Baltic Interconnections, New Museum, Sankt Petersburg, RUSSIA
2016 CHARLOTTENBORG SPRING EXHIBITION, Copenhagen, DENMARK
2015 TIAF, The Rag Factory, London, UNITED KINGDOM
2015 Collection BIOMUS/Museum Fantasies at State Biology Museum named after K. A. Timiryazev,
      Special project of the 6th Moscow Biennale of Contemporary Art, Moscow, RUSSIA
2013 Liljevalchs konsthall, Stockholm. SWE.
2012 Galerie Leger, Malmö, SWE.
2011 Göteborgs konstmuseum, SWE.
2004 Born to push buttons, Malmö, SWE.
2003 Falsterbo Konsthall, SWE.
2003 Lunds Domkyrka, SWE.
2002 18 procent, Photo Gallery, Lund, SWE.
2002 Malmö Konsthall, Mellanrummet, Malmö, SWE.
1997 Skåneskonstförening, Malmö, SWE.
1996/97 Moderna Museet, Stockholm; Konstmuseet i Malmö, SWE.
1996 Krapperups konsthall, SWE.
1996 Galleri 21, Malmö, SWE.
1995 Stockholm Art Fair, Galleri Gerthel, Malmö, SWE.
1995 Västeråskonstmuseum, SWE.
1995 Örebro länsmuseum, SWE.
1994 Galéria Umelcov Spisa, Bratislava, Slovakien, SLOVENIA
1994 Promotrice delle Belle Arti, Torino, Italien, ITALY
1994 Off Limits, Mazettihuset, Malmö, SWE.
1993 Prospect, Museum of Modern Art, Stockholm, SWE.
1991 Tvetydigt, Kulturhuset, Stockholm, SWE.
1991 Galleri Bengt Adlers, SWE.
1992 Stockholm Art Fair,Galleri Krister Fahl, SWE.
1989/90 Sydnytt, Malmö Konsthall, SWE.
1989/90 Malmö Museum, SWE.
1989 Galerie Leger, Malmö, SWE.
1988 Galleri Skåneskonst, Malmö, SWE.

Selected Bibliography/Reviews/Articles:
How to gather? Acting in a center in a city in the heart of the island of Eurasia,
The catalogue of the 6th Moscow Biennale of Contemporary art, Collection BIOMUS/Museum Fantasies, p. 352 -355, Charlotta Krispinsson, September 2015.
Från modernism till samtidskonst
Svenska kvinnliga konstnärer. Att se, skapa och förstå konst,

s. 155-172, av Ingar Brinck (Signum 2005).
Lagtolkningar på Valfisken, C-J Charpentier, Kvällsposten, 8 maj 2004.
Dags att se sig själv med konstnärens ögon, Lisbeth Schön, Helsingborgs Dagblad, 15 september 1998.
Kameran gör konst av Kemiras personal, Lisbeth Schön, Helsingborgs Dagblad, 2 september 1998.
Drift med porrbranchen, Jelena Zetterström, Sydsvenskan, 23 juni 1997.
Hedervärt försök att riva konstens gärsgårdar, Pontus Kyander, Sydsvenskan, juni 1997.
Lekfull satir över porrbranchen, Alexander Agrell, Sydsvenskan, 31 maj 1997.
Om oförmågan att göra sig hörd, Bengt Adlers, Kvällsposten,19 februari 1996.
Galleriet, Dan Karlholm, Dagens Nyheter, 9 januari 1994.
Kändisbilder smälter samman, Britt Yngvesson, Sydsvenskan, 9 februari 1993.
Maskspel med medierna, Clemens Altgård, Sydsvenskan, 25 januari 1993.
Dataålderns Janus-ansikten, Marianne Nanne–Bråhammar, Arbetet, 23 januari 1993.
Syntetiska ansikten, Clemens Poellinger, Svenska Dagbladet, 4 september 1992.
Masker utan baksida, Lars O Eriksson, Dagens Nyheter, 4 september 1992.
…bakom bilden finns en roll, bakom rollen finns en mask…, Ingamaj Beck, Aftonbladet, höst 1992.
Hon förvrider leendet, Claudia Dyfverman, Arbetet, 7 december 1991.
Gissa mina rätta jag, Bo Maderstrand, Expressen, 1 september 1992.
Fotografiska drömmar och digitala illusioner,
s.108-111, av Anna Dahlgren (Symposion 1991).
Det skamliga ätande, Gertrud Sandqvist, Svenska Dagbladet, 20 oktober 1990.
Ironisk skulptur och mediekritik, Lars O Eriksson, Dagens Nyheter, 10 oktober 1990.

Collections:
Museum of Modern Art, Stockholm, SWE.
Göteborgs Art Museum, SWE.
Malmö Art Museum, SWE.
Statens Konstråd, SWE.
Region Skåne, SWE.
Sveriges Television, SWE.



 
©2017 Carin Carlsson All rights reserved | website by Carl-Johan Elger