CV

Carin Carlsson

Born 1963 in Lund Sweden.
Lives and works in Malmö, SWEDEN.

Education:
Malmö Konstskola Forum, SWEDEN 1985-87.
Computer Graphics, UCLA–Extension, USA 1990.

Grants:
1996 Bildkonstnärsfondens Arbetsstipendium
1994 Aase och Richard Björklunds Stipendium
1993 Bildkonstnärsfondens Arbetsstipendium
1992 Malmö Stads Kulturstipendium

Selected Solo Exhibitions:
2016 Ode to unwanted noses, Tatis Galleri For Art and Science, Lund, SWE.
2004 Illustrated law, Simrishamns Konsthall, Galleri Valfisken, SWE.
2001 Check out–Check in, Arbetets Museum, Norrköping, SWE.
1998 The art of relating to a surface, Galerie Leger, Malmö, SWE.
1996 Hang onHumidifier, Leger 2, Malmö, SWE.
1997 Lego love, Carin Carlsson/Marcia Thompson, Lund Art Gallery, SWE.
1995 News tanks, Pissoir, Humidifier: Andrehn–Schiptjenko, Stockholm, SWE.
1994 Pissoir, New work, Lindblad–Thordén, Göteborg, SWE.
1993 CAICAN, Klassiska porträtt: Lindblad–Thordén, Göteborg, SWE.
1993 CAICAN, Bengt Adlers, Malmö, SWE.
1992 CAICAN, Andrehn–Schiptjenko, Stockholm, SWE.
1990 Food, Krister Fahl, Stockholm, SWE.
1989 Dallas, Dallas icons, Compulsive Gamblers: Bengt Adlers, Malmö, SWE.

Selected Group Exhibitions:
2018 Abstract hearts, Malmö Open Studios: Konstnärshotellet, SWE. 
2018 Exposed, Life, Death & Trees: State Biology Museum named after K. A. Timiryazev, Moscow, RUSSIA.
2017 Medical work,  Our Birches, Your Birches: State Biology Museum named after K. A. Timiryazev,
      The Parallel Program of the 7th Moscow International Biennale of Contemporary Art, Moscow, RUSSIA.
2016 L.A. Drivers, Baltic Interconnections, V Baltic Biennale: New Museum, Sankt Petersburg, RUSSIA.
2016 Hidden Hearts, SPRING EXHIBITION: CHARLOTTENBORG, Copenhagen, DENMARK.
2015 Ode to unwanted noses, TIAF: The Rag Factory, London, UNITED KINGDOM.
2015 Ode to unwanted noses, Collection BIOMUS/Museum Fantasies: State Biology Museum named after K. A. Timiryazev,
      The special project of the 6th Moscow Biennale of Contemporary Art, Moscow, RUSSIA.
2013 Hello Psychosis!, SPRING EXHIBITION: Liljevalchs Konsthall, Stockholm. SWE.
2012 Muslim woman, Galerie Leger, Malmö, SWE.
2011 CAICAN, Göteborgs Konstmuseum, SWE.
2004 Household-appliances, Born to push buttons, Malmö, SWE.
2003 Illustrated law, Falsterbo Konsthall, SWE.
2003 Check out–Check in, Fotografi i Fokus: Lunds Domkyrka, SWE.
2002 KSS, 18 Procent Photo Gallery, Lund, SWE.
2002 Pissoir, Bildjournalen 10 år: Mellanrummet, Malmö Konsthall, Malmö, SWE.
1999 Recipe for a dead cod, South City Drawings, The pineapple, Malmö, SWE.
1997 L.A. Drivers, Skånes Konstförening, Malmö, SWE.
1996/97 Recipe for a dead cod, Contagion: Moderna Museet, Stockholm. SWE.
1996/97 KSS, Contagion: Konstmuseet, Malmö, SWE.
1996 Lego Love, Kär-Lek: Krapperups Konsthall, SWE.
1996 Gingerbread installation, Galleri 21, Malmö, SWE.
1995 CAICAN, Stockholm Art Fair: Galleri Gerthel, Malmö, SWE.
1995 CAICAN, Prospekt: Västerås Konstmuseum, SWE.
1995 CAICAN, Prospekt: Örebro Länsmuseum, SWE.
1994 CAICAN, Prospekt: Galéria Umelcov Spisa, Bratislava, Slovakien, SLOVENIA.
1994 CAICAN, Prospekt: Promotrice delle Belle Arti, Torino, Italien, ITALY.
1994 Pissoir, Off Limits: Mazettihuset, Malmö, SWE.
1993 CAICAN, Prospekt: Museum of Modern Art, Stockholm, SWE.
1991 Food, Tvetydigt: Kulturhuset, Stockholm, SWE.
1991 Food, Galleri Bengt Adlers, SWE.
1992 Food, Stockholm Art Fair: Galleri Krister Fahl, SWE.
1989/90 Food, Sydnytt: Malmö Konsthall, SWE.
1989/90 Dallas, New acquisition/Nyförvärv: Malmö Museum, SWE.
1989 Dallas, Summer show Leather Factory/ Sommarutställning Läderfabriken: Galerie Leger, Malmö, SWE.
1988 Dallas, Galleri Skåneskonst, Malmö, SWE.

Selected Bibliography/Reviews/Articles:
How to gather? Acting in a center in a city in the heart of the island of Eurasia,
The catalog of the 6th Moscow Biennale of Contemporary art, Collection BIOMUS/Museum Fantasies, p. 352 -355, Charlotta Krispinsson, September 2015.
Från modernism till samtidskonst
Svenska kvinnliga konstnärer. Att se, skapa och förstå konst,

s. 155-172, av Ingar Brinck (Signum 2005).
Lagtolkningar på Valfisken, C-J Charpentier, Kvällsposten, 8 maj 2004.
Dags att se sig själv med konstnärens ögon, Lisbeth Schön, Helsingborgs Dagblad, 15 september 1998.
Kameran gör konst av Kemiras personal, Lisbeth Schön, Helsingborgs Dagblad, 2 september 1998.
Drift med porrbranchen, Jelena Zetterström, Sydsvenskan, 23 juni 1997.
Hedervärt försök att riva konstens gärsgårdar, Pontus Kyander, Sydsvenskan, juni 1997.
Lekfull satir över porrbranchen, Alexander Agrell, Sydsvenskan, 31 maj 1997.
Om oförmågan att göra sig hörd, Bengt Adlers, Kvällsposten,19 februari 1996.
Galleriet, Dan Karlholm, Dagens Nyheter, 9 januari 1994.
Kändisbilder smälter samman, Britt Yngvesson, Sydsvenskan, 9 februari 1993.
Maskspel med medierna, Clemens Altgård, Sydsvenskan, 25 januari 1993.
Dataålderns Janus-ansikten, Marianne Nanne–Bråhammar, Arbetet, 23 januari 1993.
Syntetiska ansikten, Clemens Poellinger, Svenska Dagbladet, 4 september 1992.
Masker utan baksida, Lars O Eriksson, Dagens Nyheter, 4 september 1992.
…bakom bilden finns en roll, bakom rollen finns en mask…, Ingamaj Beck, Aftonbladet, höst 1992.
Hon förvrider leendet, Claudia Dyfverman, Arbetet, 7 december 1991.
Gissa mina rätta jag, Bo Maderstrand, Expressen, 1 september 1992.
Fotografiska drömmar och digitala illusioner,
s.108-111, av Anna Dahlgren (Symposion 1991).
Det skamliga ätande, Gertrud Sandqvist, Svenska Dagbladet, 20 oktober 1990.
Ironisk skulptur och mediekritik, Lars O Eriksson, Dagens Nyheter, 10 oktober 1990.

Collections:
Museum of Modern Art, Stockholm, SWE.
Göteborgs Art Museum, SWE.
Malmö Art Museum, SWE.
Statens Konstråd, SWE.
Region Skåne, SWE.
Sveriges Television, SWE.
©2017 Carin Carlsson All rights reserved | website by Carl-Johan Elger